ΕΠΙΣΚΕΥΕΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ ΧΩΡΙΣ ΒΑΦΗ!

ΒΑΘΟΥΛΩΜΑΤΑ ΚΑΙ ΖΗΜΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟ ΧΑΛΑΖΙ

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ P.D.R.

Το p.d.r. είναι μια σχετικά νέα για τα Ελληνικά δεδομένα τεχνική μέθοδος επισκευής βαθουλωμάτων. Τα αρχικά "p.d.r." σημαίνουν paintless dent repairs, επισκευές χωρίς βαφή. 

Σήμερα η τεχνική p.d.r. εφαρμόζεται στην επισκευή βαθουλωμάτων, στο αμάξωμα του αυτοκινήτου, χωρίς βαφή. Η κύρια εφαρμογή αυτής της τεχνικής είναι τα βαθουλώματα τα οποία προκαλούνται από φυσικά καιρικά φαινόμενα και συγκεκριμένα το χαλάζι. Εφαρμόζεται όμως επίσης και σε ζημιές οι οποίες προξενούνται από άλλους παράγοντες όπως το χτύπημα από άνοιγμα πόρτας, από καρότσι του σούπερ μαρκετ, κολονάκια πεζοδρομίων, σχάρες οροφής, μπουνιές κ.α. Η τεχνική p.d.r. μπορεί να εφαρμοστεί σε αμαξώματα από λαμαρίνα ή αλουμίνιο με την ίδια επιτυχία. 



Προϋπόθεση για την αποτελεσματική επισκευή με την μέθοδο αυτή, χωρίς βαφή, είναι να μην έχει προξενηθεί φθορά στο βερνίκι του αυτοκινήτου. Κάποιοι κατασκευαστές αυτοκινήτων χρησιμοποιούν λεπτότερο στρώμα βερνικιού και χρώματος για την βαφή των οχημάτων τους. Σε αυτήν την περίπτωση το βερνίκι μπορεί να ραγίσει ευκολότερα. Επίσης ένας άλλος παράγοντας ο οποίος επηρεάζει την αποτελεσματικότητα της μεθόδου pdr είναι το βάθος της λακκούβας. Το αν δηλαδή έχει τεντωθεί σε τέτοιο βαθμό το μέταλλο ώστε να έχει ξεχειλώσει. Όσων αφορά αυτόν τον παράγοντα καθοριστικό ρόλο παίζει το πάχος του μετάλλου καθώς επίσης και η καμπυλότητα του σημείου. Τέτοιου είδους ζημιές μπορούν να επισκευαστούν μέχρι του σημείου να μην χρειαστεί σφυρηλάτηση και στοκάρισμα παρά μόνο βαφή. Αυτού του είδους η επισκευή ονομάζεται "προετοιμασία για βαφή". Σε ζημιές όπου έχει τσακίσει το μέταλλο ή είναι πολύ αιχμηρή η λακκούβα, ίσος να μην ενδείκνυται η εφαρμογή της μεθόδου p.d.r.

 

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ P.D.R.

Αυτή η τεχνική αναπτύχθηκε το έτος 1940 από την Mercedes και την BMW λόγου της ανάγκης για επισκευή μικρών βαθουλωμάτων που δημιουργούνταν κατά την παραγωγική διαδικασία. Οι τεχνικοί αυτής της μεθόδου έγιναν γνωστοί ως “dingman”, οι οποίοι θα χρησιμοποιούσαν τις γνώσεις τους πάνω στο μέταλλο και σε ειδικά εργαλεία με σκοπό την επεξεργασία και εξαφάνιση μικρών βαθουλωμάτων και λακουβών σε αμαξώματα. 

Αργότερα λόγου των βελτιώσεων στην παραγωγή των οχημάτων η τεχνική p.d.r. χάθηκε για κάποιο χρονικό διάστημα. Επανεμφανίστηκε στην Αμερική στην δεκαετία του 70 και στα μέσα του 1980 διάφοροι τεχνίτες p.d.r. σε συνεργασία με Ελβετικά τεχνικά ινστιτούτα και Γερμανούς κατασκευαστές επανεισήγαγαν, εξελίσσοντας (με πιο εξειδικευμένα εργαλεία) αυτήν την τεχνική μέθοδο, στην Ευρώπη και στην παγκόσμια αγορά.

Σε λίγα χρόνια αυτή η τεχνική μέθοδος μπορούσε να ικανοποιήσει και τις πιο υψηλές προδιαγραφές των κατασκευαστών της αυτοκινητοβιομηχανίας παρέχοντάς πιστοποιημένη ποιότητα επισκευής 100%. 

Αν και ο αρχικός στόχος ήταν η κάλυψη των αναγκών των κατασκευαστών που είχαν υποστεί ζημιές σε χιλιάδες αυτοκίνητα από το χαλάζι, στις ημέρες μας αυτή η τεχνική έχει μεταφερθεί επίσης σε deαlers και ιδιώτες.

 

ΠΩΣ ΕΦΑΡΜΟΖΕΤΑΙ

Χρησιμοποιώντας ειδικό φωτισμό και ασκώντας πίεση, με ειδικά εργαλεία, εσωτερικά ή εξωτερικά στο σημείο το οποίο έχει υποστεί ζημιά από το χαλάζι, γίνεται επαναφορά του βαθουλώματος χωρίς την χρήση σφυρηλάτησης, στοκαρίσματος ή βαφής. Τα εργαλεία αυτά μοιάζουν με μεταλλικές βέργες (λευγέδες) όπου με τις οποίες ασκείται πίεση από την κάτω μεριά του βαθουλώματος έως ότου επισκευαστεί τελείως. Επίσης χρησιμοποιούνται ειδικά κατασκευασμένοι αντάπτορες οι οποίοι κολλούνται με ειδική κόλλα στην επιφάνεια του βαθουλώματος προκειμένου να ασκηθεί πίεση προς τα έξω. Η επισκευή μιας ζημιάς με την μέθοδο pdr γίνεται υποχρεωτικά με την χρήση ειδικού φωτισμού ή πάνελ αντανάκλασης έτσι ώστε να μπορέσει ο τεχνητής να δει την κάθε λεπτομέρεια της ζημιάς.


Η εφαρμογή αυτής της τεχνικής είναι εξαιρετικά δύσκολη, διότι απαιτεί μακρόχρονη εκπαίδευση, εμπειρία, υπομονή και διαίσθηση της ανταπόκρισης του μετάλλου. Η λάθος εφαρμογή των εργαλείων p.d.r μπορεί να προκαλέσει ανεπανόρθωτη ζημιά στο σημείο όπως φθορά στου χρώμα ή τσάκισμα του μετάλλου.